Pusztán a reklámbevételekből származó összegekből egyenlíti ki a cechet a Google; hatalmas összeget utal a jogtulajdonosoknak.
Az elmúlt tizenkét hónap során egészen elképesztő pénzeket utalt át a YouTube az amerikai zeneipar számára, jogdíj gyanánt. A videomegosztó szolgáltatáson megjelenített reklámokból származó bevételekből finanszírozta ezt a Google: összesen több mint 1 milliárd dollár cserélt gazdát az elmúlt egy év alatt.
A pénz sosem elég
Erről egy blogbejegyzésben tájékoztatta Robert Kyncl, a YouTube üzleti vezetője a nyilvánosságot. Ebben leírta, hogy a videomegosztó szolgáltatást üzemeltető részleg komoly energiákat fektetett és fektet abba, hogy meggyőzze a zeneipar kritikusait. Utóbbiak ugyanis nem ölelték kebelükre a tömeges ingyenes zenehallgatást; nem minden érintett van ugyanis meggyőzve arról, hogy ez a fajta szórakozási forma értékes kiegészítője az előfizetési modelleknek (mint amit például a Spotify nyújt), melyek jelenleg a zeneipar legnagyobb növekedési potenciálját jelentik.
Kyncl szerint azonban tisztán látható, hogy a kreatív ipar növekedését két erős motor is hajtja. Az előfizetésre és a hirdetések alkalmazására épülő modell egyaránt bevételnövelő hatással jár, írta Kyncl, aki örömét fejezte ki amiatt, hogy a YouTube ennek részese lehet.
Egy éve zajló vitát zárhat le a bejelentés, egy olyan vitát, ami a jogtulajdonosok és a videomegosztó között dúl. Tavasszal utóbbiak arról számoltak be, hogy a digitális letöltéseket meghaladta a streamingből (online rádiózásból) származó bevétel, ugyanakkor a hirdetésekkel megspékelt zeneszolgáltatások „jóval kevesebb” pénzt hoznak a többi szolgáltatáshoz képest. A zeneipar végső konklúziója az lett, hogy a YouTube-nak többet kellene fizetnie.
A YouTube válasza szerint a jogtulajdonosok problémájának fő forrása üzleti modelljük változásában keresendő: már nem az albumok eladásából szedik meg magukat, hanem az előfizetésekből és reklámokból származó bevételek duzzasztják bankszámláikat. Utóbbiakat viszont nem az előfizetésekhez, hanem a hagyományos rádiózásból származó bevételekhez kellene hasonlítani a YouTube üzemeltetője szerint.
Ez egyébként az USA-ban kereken nulla dollár, mivel a rádióadók nem fizetnek a jogtulajdonosoknak. Ezzel szemben a YouTube komoly mennyiségű pénzzel tömte már ki a kiadókat: a Google állítása szerint 2005 óta több mint 3 milliárd dollárt utaltak át az érintettek számláira. A bevétel növekedése ráadásul gyorsulni látszik, hiszen, amint azt fent is említettük, ebből egy milliárdot az elmúlt tizenkét hónapban hoztak össze.
Vissza a jelenbe
Blogbejegyzésében Kyncl azt állította, hogy a zeneipar végső soron ugyanannyi pénzt csinálhat a reklámokat alkalmazó és az előfizetői modellből. A televíziós üzletághoz hasonlította a zeneipar új üzleti modelljét, ahol a bevételek az előfizetésekből és a reklámokból egyaránt származnak. Ennek eléréséhez azonban még sok munkára van szükség, ismerte el a vezető.
Megosztás a facebookon